Nowe mieszkanie - od czego zacząć?

Rozpoczęcie nowego projektu mieszkania to ekscytujący, ale także długi proces, który wymaga starannego planowania i przemyślenia wielu aspektów. Oto kluczowe etapy, które mogą pomóc w zorganizowaniu tego przedsięwzięcia:

1. Określenie celów i potrzeb

2. Wybór lokalizacji

3. Planowanie przestrzeni

4. Zatrudnienie specjalistów

5. Formalności i pozwolenia

6. Zakupy i wybór materiałów

7. Realizacja projektu

8. Zakończenie projektu

9. Przeprowadzka

Rozpoczęcie nowego projektu mieszkania to proces pełen wyzwań, ale również satysfakcji i radości. Dobrze zaplanowane etapy pomogą w zrealizowaniu wymarzonego miejsca do życia.



Style we wnętrzach

Urządzanie wnętrz czasami potrafi przysporzyć problemów, zwłaszcza gdy raz po raz słyszysz pytanie: A w jakim stylu ma być zrobione? Wyrazy, które są przekazywane przez projektanta nic nie mówią, jedynie sieją panikę i zwiększają niezdecydowanie. 

Oto moja podpowiedź.

Kilka najczęściej wybieranych stylów we wnętrzach. 


Styl skandynawski charakteryzuje się prostotą i jasnymi barwami. Korzysta z naturalnych materiałów takich jak kamień czy drewno. Wykorzystuje i podkreśla zalety światła, tworząc spójną, harmonijną atmosferę.


Styl japandi podobnie jak skandynawski dąży do stworzenia przestrzeni przyjaznej i relaksującej. Jest stylem zbliżonym do minimalistycznego. Wykorzystuje naturalne materiały i jasną kolorystykę. 


Styl hampton inspirowany jest nadmorskimi posiadłościami w stanie Nowy York. Przestrzenie są jasne i przytulne, jednocześnie tworzone ze smakiem i elegancją. bardzo często wykorzystywane są takie materiały jak drewno czy rattan.


Styl minimalistyczny charakteryzuje się prostymi liniami, monogamią kolorystyczną i prostotą. Zbliżony do stylu japandi i skandynawskiego, z tą różnicą, że wszelkie ozdoby są usuwane, aby nie zakłócać naturalnego porządku we wnętrzu. Każdy element znajdujący się w nieruchomości ma spełniać określone zadanie.  


Styl glamour wyróżnia się pośród pozostałych ze względu na swoją oryginalność. Wnętrza te są bardzo błyszczące, mieniące się i odbijające światło. Z wielką przyjemnością wykorzystuje lustra oraz wszelkiego rodzaju odcienie srebra czy złota dodając przepychu i odrobinę ekstrawagancji. 


Styl boho jest stylem bardzo kolorowym i naturalnym. Z prowadzeniem łączy w sobie wiele tekstur i kolorów, tworząc nieco jaskrawe i krzyczące wnętrze. Lubuje się w naturalnych materiałach, a dodatki i ozdoby są wytworem rękodzielników. 


Styl industrialny, loftowy skupia się na stworzeniu wnętrza z wykorzystaniem materiałów takich jak beton, cegła, metal, drewno. Surowe wnętrze jest proste i eleganckie. Często są to duże, otwarte przestrzenie. 


Styl modernistyczny tworzy przestrzenie dla osób ceniących prostotę i funkcjonalność. Tutaj estetyka łączy się z ergonomią i maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni. Te wnętrza tworzone są z myślą o praktycznym wykorzystaniu przestrzeni.  




Do wykorzystania, czyli wskazówki homestagerki.

Bardzo często osoby, które chcą sprzedać mieszkanie zapominają o tym jak ważne jest zrobienie dobrego wrażenia na osobach zainteresowanych kupnem. To jest tak jakbyśmy spotkali się na rozmowie kwalifikacyjnej i to jakie wybierzemy wrażenie kiedy nas po raz pierwszy zobaczą jest tak samo istotne jak przeprowadzenie całej rozmowy. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze nie możemy o tym zapominać. Dlatego też przy sprzedaży nieruchomości ważne jest, aby pierwsze zetknięcie się z nią wywołało w naszych klientach zachwyt, bądź stan uwielbienia lub tak zwany efekt wow. 


Po pierwsze należy wprowadzić tak zwaną depersonalizację nieruchomości. Czyli co, zapytacie. Depersonalizacja nieruchomości to usunięcie schowanie wszelkich rzeczy związanych z nami. Schowanie rzeczy osobistych, takich jak zdjęcia, elementy związane z wiarą, elementy związane z polityką i tym podobne. Najlepszym rozwiązaniem będzie podjęcie decyzji co może zostać, co jest neutralne, a co koniecznie musimy usunąć z pola widzenia naszych klientów. Zależy nam na sprzedaży, jak najszybszej Iza jak najwyższą cenę, a nie na zastanawianiu się czy przypadkiem kogoś nie urazimy jakimi zdjęciem fotografią obrazem czy napisem. 


Kolejnym punktem, przez który musimy przebrnąć jest sprzątanie. Nie mam tutaj na myśli sprzątania tak zwanego po łebkach. Tutaj musimy wykazać się dużą dozą cierpliwości i dokładności aby przy prezentacji naszej nieruchomości osoba kupująca nie zauważyła kłaczków kurzu czy nie domy tych okien zabrudzonej umywalki czy zaśniedziałego kranu. Sami musimy przeprowadzić kontrolę białej rękawiczki i upewnić się że każdy kącik lśni czystością. Nie możemy dopuścić do tego, aby w trakcie prezentacji naszego mieszkania były porozrzucane zabawki dziecięce, czy w zlewie znajdowały się nie pozmywane naczynia, czy suszące się pranie w łazience. 


Kiedy już uporamy się ze schowaniem rzeczy osobistych oraz dokładnym wysprzątaniem naszej nieruchomości zastanówmy się nad ilością mebli która jest 

w naszym domu. Jak my się z nimi czujemy? Czy przejście od drzwi do okna nie nastręcza nam kłopotów? Czy nie stoi po drodze jakiś fotel krzesło czy choćby kanapa? Czy nie mamy ich za dużo? Dla osoby kupującej ważnym elementem jest otwarta przestrzeń. Nie znaczy to że musimy wyrzucać wszystko 

i zostawić pusty pokój. Oznacza to że by wykorzystać nasze meble w sposób dobry, nie zagracających powierzchni mieszkania. 


Nasze mieszkanie jest już posprzątane i neutralne a co z kolorami, jakie zastosować? Najrozsądniejsze wydaje się zastosowanie barw neutralnych, takich przy których bardzo wyraźne akcenty kolorystyczne nie będą wyglądały krzykliwie i źle. Najczęstszym wyborem są jasne kolory. Odświeżenie ścian poprzez pomalowanie ich w odcienie bieli,szarości czy beżu. Nie oznacza to, że nasze mieszkanie musi być jednolite i mdłe. Umiejętne dopasowanie neutralnych barw oraz akcentów kolorystycznych przedstawi je w sposób atrakcyjny dla osób kupujących. 


Podkreśl cechy nieruchomości. W kilku prostych słowach mówię o pokazaniu najlepszych cech naszej nieruchomości. Jeśli masz cudowny widok z balkonu bądź tarasu pokaż go potencjalnym kupcom. Jeśli masz kominek stylowy bądź wyremontowany nie zasłaniaj go kanapą czy narożnikiem. Jeśli masz odrestaurowaną podłogę zrobioną z litego drewna ściągnij wszystkie dywany by była ona widoczna. Skieruj uwagę kupców na najlepsze cechy swojej nieruchomości. Niech to co najlepsze dla Ciebie, będzie też ważne dla nich.  

 

Wpuść światło do swojej nieruchomości. Im więcej naturalnego oświetlenia tym lepiej dla nas. Nikt nie lubi ciemnych, małych pomieszczeń, które kojarzą się z izolacją i odosobnieniem. Otwarte, jasne przestrzenie przyjmujemy jako te związane z wolnością i spokojem. Zdejmij ciężkie zasłony, kotary i rolety. Zastosuj lekkie, przewiewne materiały. Im więcej światła słonecznego tym lepiej. 


Skieruj uwagę klientów na konkretne pomieszczenia, pokaż ich przeznaczenie zwłaszcza, jeśli jest to pusta nieruchomość. Jeśli jeden pokój jest pusty możesz pokazać go jako biuro, bądź pokój dziecięcy lub pokój dla gości. Jeśli w swojej sypialni masz jednocześnie biuro i tak zwaną przechowalnię na wszystkie przyda mi się, zdecyduj się na jedną rzecz. Sypialnia lub biuro lub pokój zabaw, nigdy dwa lub trzy w jednym. 


Zadbanie o dobry wygląd tarasu lub balkonu jest tak samo ważne jak pokazanie potencjału mieszkania. Nie zapominaj o tej części nieruchomości. Odpoczynek po ciężkim dniu, czy sobotni poranek z kawą, na tarasie pełnym kwiatów jest niesamowicie istotny. Przygotuj miejsce do siedzenia, czy zabaw dla dzieci. Może zdecydujesz się na zagospodarowanie kącika z ziołami. Wszystko jest możliwe. 


Ważnym elementem wystroju naszej nieruchomości są małe dodatki, niewielkie elementy, które zazwyczaj nie przykuwają naszej uwagi, ale bez nich wydaje się, że czegoś brakuje. Takie dodatki zazwyczaj ustawiamy w miejscach, które chcemy pokazać z jak najlepszej strony. Na przykład w łazience, możemy zdecydować się na oryginalnie ułożone ręczniki, dyfuzor zapachowy, czy kolorowe, ozdobne mydełka. W sypialni można ustawić świeczki, miękkie poduszki, czy miejsce do wieczornego czytania. 


W przypadku przygotowania domu do sprzedaży, pamiętaj, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Co z tego, że masz posprzątany dom, gdy wejście do niego jest zaniedbane, krzewy są nie przystrzyżone, trawa nieskoszona, a na drodze ruszają się wszystkie kostki brukowe. Miejsce wypoczynku, takie jak ogród, choćby niewielki, też powinno być posprzątane
i odpowiednio przygotowane. Kilka krzeseł, stolik, czy parasol osłaniający będą doskonałymi elementami pięknie wieńczącymi spacer po naszej nieruchomości. 

 

Tak jak widzisz, przygotowanie nieruchomości do sprzedaży to złożony proces. Prowadzi do utrzymania wartości nieruchomości albo nawet jej wzrostu. Mamy argumenty przemawiające na naszą korzyść, klient nie powie, że kran przecieka, albo jest za ciemno. Im lepiej przygotowana nieruchomość, tym więcej osób zainteresowanych i możliwa szybsza sprzedaż. Trud włożony w przygotowanie nieruchomości zwróci się w postaci szybkiej i atrakcyjnej dla Ciebie sprzedaży. Nieruchomość przygotowana do prezentacji z odpowiednimi zdjęciami oraz idealnym opisem będzie przyciągać uwagę i wyróżniać się na tle innych. Nie bój się zaangażować homestagera. Pomoże, podpowie, nakieruje, a przede wszystkim oszczędzi Twój czas i odpowiednio rozdysponuje budżet przeznaczony na przygotowanie nieruchomości. 

 


Wyobraź sobie, że chcesz kupić auto, 

czyli innymi słowami o home stagingu.

Wyobraź sobie, że chcesz kupić auto, bardzo drogie auto. Marzyłeś o nim już od wielu lat. Odkładałeś każdy grosz, wziąłeś kredyt i w końcu znalazłeś dwa. Są idealne. Oba są tej samej marki, z tego samego rocznika, o takiej samej pojemności silnika, z tym samym przebiegiem, w tym samym kolorze i mają taką samą cenę. Na pierwszy rzut oka niczym się nie różnią. 

Jednak po dokładniejszym sprawdzeniu okazuje się, że tylko jeden jest posprzątany. Niby taka oczywista sprawa. 

Tylko jeden ma wymienione wszystkie filtry i olej.

Tylko jeden ma sprawne hamulce.

Tylko jeden ma pościągane wszelkie ozdoby (naklejki na okna, stare odświeżacze, maskotki). 

Ciekawa jestem na który się zdecydujesz? Który chcesz kupić?


Oczywiście, że ten w lepszym stanie technicznym i wizualnym. 

Zawsze wybieramy lepszą opcję. Po pierwsze nie trzeba dużego nakładu, żeby auto spełniało nasze oczekiwania. Po drugie nie trzeba czekać, aż zostanie posprzątane, przejdzie przegląd, wymienione zostaną wszystkie części wymagające naprawy. Po trzecie szybko możemy z niego korzystać.


Tak samo jest z nieruchomościami przeznaczonymi na sprzedaż czy wynajem. 

Wybór jest ogromny, dlatego trzeba dołożyć wszelkich starań, żeby to nasza nieruchomość przyciągnęła uwagę kupującego, aby sprzedała się jako pierwsza. Aby było jak najwięcej atutów przemawiających na korzyść naszej ceny. 


Takim przygotowaniem nieruchomości zajmuje się homestager. 

Co dokładnie robi? 

Przede wszystkim sprawdza potencjał nieruchomości na podstawie jej położenia, stanu technicznego, aktualnej ceny czy warunków panujących na rynku nieruchomości. 

Na samym początku przeprowadza konsultacje, w czasie której właściciel otrzymuje mnóstwo informacji dotyczących przede wszystkim tego od czego zacząć. W jaki sposób przygotować nieruchomość do zdjęć, co zmienić, co zostawić, jak rozdysponować posiadany budżet. Na co zwrócić uwagę w przygotowaniach, co może pozostać bez zmian, a także w jaki sposób rozmawiać z klientem, kiedy pojawi się w naszym domu. 


Następny krok należy do właściciela nieruchomości. Czy decyduje się na przeprowadzenie pełnego home stagingu wraz z home stagerem, czy przeprowadza go we własnym tempiei we własnym zakresie. Czy będzie planował budżet, listę zakupową, szukał wykonawców remontów, czy robił je sam. Czy będzie  zamawiał dekoracje, czy wynosił nadwyżkę mebli i przedmiotów, dobierał wyposażenie odpowiednie dla określonej grupy, decydował o tym co ma pozostać 

w nieruchomości a co nie. Zastanawiał się nad zdjęciami, aranżacją nieruchomości, przeprowadzeniem prezentacji i rozmową z klientem kupującym. 


A zaczęło się od dwóch samochodów. 

O najmie w 2023 roku

Jak wiele jest nieruchomości do wynajęcia, tak wiele jest różnych możliwości do promowania swojej oferty.

Bardzo często zdarza się, że właściciele mało inwestują w swoje nieruchomości bojąc się zniszczeń, czy uszkodzeń. Niestety w tym miejscu popełniają błąd.  Nieruchomość "standardowa" ma też standardowe ceny wynajmu. Co zrobić, żeby stała się bardziej interesująca od pozostałych, aby przyciągała wzrok?

Przede wszystkim zrozumieć, że pieniądze przeznaczone na ulepszenie nieruchomości, na przeprowadzenie remontu nie jest stratą pieniędzy, to inwestycja. Przyjrzyjmy się ogłoszeniom. Na co zwraca uwagę potencjalny klient?
Na pierwsze zdjęcie. To ono potrafi zaczarować, zachęcić do obejrzenia, a w finale wynająć nasze mieszkanie. 

Rynek nieruchomości nie trwa w stagnacji, zmienia się w zależności od wielu czynników. Ostatnie, największe to wojna na Ukrainie oraz bardzo szybki wzrost inflacji. Te dwa czynniki spowodowały, że ceny nieruchomości do sprzedaży w szalony sposób wystrzeliły w górę, jednocześnie wpływając na wzrost cen mieszkań czy domów do wynajęcia. 

Ostatnie miesiące roku 2022 i początek 2023 pokazują, że zaczyna się tendencja spadkowa, a przynajmniej bardziej korzystna dla najemcy. Ceny najmu powoli stabilizują się, pokazując, że średnie stawki w miastach wojewódzkich spadają w porównaniu z rokiem 2022. Jeśli macie ochotę poczytać więcej na ten temat zapraszam do zerknięcia tutaj. W raporcie sporządzonym przez portal nieruchomościonline.pl można zobaczyć tabele porównawcze z miast wojewódzkich dotyczące cen najmu, statystyki dotyczące rynku oraz poznać prognozy na kolejne kwartały 2023 roku. 

Ważnym aspektem przygotowania nieruchomości do najmu jest tak naprawdę sam moment zaplanowania działań, zastanowienia się do kogo kierujemy naszą ofertę, na jakich zasadach chcemy ją wynająć, jaki najem nas najbardziej interesuje. Czy nasza nieruchomość jest "na topie", czy jest nowoczesna, jakie obecnie są wymagania najemców?

Jakie będą kolejne kwartały trwającego obecnie roku?
Czy korzystane dla właścicieli nieruchomości. Wkrótce się przekonamy. 

Procentowo, czyli trochę statystyk 

o home stagingu.

Czy wiesz, że wg Barbary Schwarz, prekursorki home stagingu, nieruchomość zyskuje po odpowiedniej aranżacji aż 10% na wartości oraz skraca czas jej sprzedaży o średnio 40%. Imponujące prawda.

Według badań przeprowadzonych przez NAR Realtors, home staging pozwala aż 82% kupującym na zwizualizowanie sobie ich przyszłego mieszkania.

88% nieruchomości po home stagingu sprzedaje się za cenę ofertową lub wyższą.

Kupujący najbardziej zwracają uwagę na wygląd salonu (93%), kuchni (84%) i głównej sypialni (78%). 

Jak się przygotować do prezentacji nieruchomości?

Posprzątaj, 

czysta nieruchomość jest wizualnie większa.

Włącz światła 

w pomieszczeniach jeśli jest ciemno- rozświetlone pomieszczenia są przytulniejsze.

Wyłącz 

wszystkie zbędne urządzenia zakłócające spokojną rozmowę takie jak telewizor, komputer, pralka.
W hałasie źle się myśli.

Nie opowiadaj

o latach spędzonych z nieruchomości. Dla Ciebie to wspomnienia, dla kupujących miejsce do rozpoczęcia nowego życia.

Przygotuj się

na możliwe negocjacje cenowe. Każda propozycja cenowa powinna być odpowiedzią na konkretne argumenty. 

Pamiętaj,

że im lepiej przygotowana nieruchomość, tym więcej atutów pozostaje w Twoich rękach.